Zie hier voor een verslag.
Harrie Boom 13 juni 2026
Posted In: Jeugd
VAS D1 en D2 staken er duidelijk bovenuit bij het SGA teamkampioenschap D (voor kinderen t/m 12 jaar). In de eerste ronde worden de top teams van dezelfde verenigingen traditiegetrouw aan elkaar gekoppeld, om competitievervalsing in de laatste ronden te voorkomen. VAS D1 en D2 speelden tegen elkaar gelijk en dat was voor beide ook gelijk het enige matchpuntverlies. VAS D1 deed het qua bordpunten een stukje beter dan VAS D1, ze lieten er in totaal slechts 4 liggen, en zijn de meer dan verdiende teamkampioen D van de SGA. VAS D2 liet in totaal slechts 6,5 bordpunt liggen en was een hele sterke 2de.

Zukertort D1 completeerde het podium. Ze maakte in ronde 3 en 4 twee misstappen, maar ontliepen mede daardoor wel de VAS top teams en eindigden met 10 matchpunten en maar liefst 21 bordpunten.
Ook Almere D1 en De Amstel D1 plaatsen zich voor de halve finale D van de JCC na de zomer door bij de top 5 te eindigen.
Voor alle uitslagen en de eindstand zie: https://uitslagen.schakenalmere.nl/sga-tk-d-2026/
Voor de live partijen van de eerste 6 tafels van elke ronde zie : https://view.livechesscloud.com/#9bf33195-e7fb-4ad5-a4c2-d5673b43fa6e
Pim Beers 31 mei 2026
Posted In: Jeugd
Na een bloedstollende nek-aan-nekrace is in het Hemelvaartsweekend Raghav Pathak Nederlands Kampioen D (t/m 12 jaar) geworden. Na negen ronden stonden Raghav en Xiheng Zhang (clubgenoten bij VAS) met evenveel punten (8 uit 9, onderling remise in ronde 4) bovenaan waardoor een barrage nodig was om het kampioenschap. Raghav won de korte beslissingspartijen met 2-0. Sinds 2004 (Jonathan Tan) eindelijk weer een SGA-jeugspeler op nummer 1 op dit jeugdkampioenschap! Gefeliciteerd, Raghav! En ook Xiheng heeft het natuurlijk geweldig gedaan!
Ook Hans Pereira (Volewijckers/Zukertort) had een goed NK: met 5,5 uit 9 eindigde hij nog net in de Top-10. Hans kan nog twee keer meedoen aan dit NK, dus dat belooft wat. Op plaats 11, ook met 5,5 uit 9, een verdienstelijke klassering voor Yicheng Wang (VAS).
Bij de Meisjes was er een mooie zevende plaats voor Sriharithra Ganesh (SV Almere). Sriharitha kan zelfs nog drie keer meedoen aan het NK-D, heel knap dus om nu al zo hoog (met 5,5 uit 9) te eindigen!
Meer over de SGA-deelnemers op dit NK-D zie de berichten van VAS en Almere.
Het NK-D was van 14 t/m 16 mei in Zoetermeer en werd traditiegetrouw door de Haagse Schaakbond georganiseerd.
Cornelie Wiersma 20 mei 2026
Posted In: Jeugd
Tags: NK-D
Vrijdag 1 mei kwam een einde aan een week schaken op het Nederlands Jeugd Schaakkampioenschap (NJSK) dat voor de tweede keer in Helmond plaatsvond. Er deden heel veel spelers, 16 van de 106, uit de SGA mee. Twee van hen eindigden op het podium!
Emilia-Andreea Panzar van Zukertort Amstelveen won het brons in de C meisjes (t/m 14 jaar). Goed gedaan! Emilia verloor alleen van de nummers 1 en 2 en behaalde een score van 4,5 uit 7.
Matthieu Guillaumond (Caissa/SVAW), als vijfde geplaatst in de C jeugd, werd nét niet kampioen. Met de geweldige score van 7,5 uit 9 moest Matthieu de barrage in die helaas verloren werd. Gefeliciteerd met het zilver! En alvast veel succes op het EK in het najaar!
Raghav Pathak en Xiheng Zhang (beiden doen binnenkort aan het NK D mee) van VAS eindigden in de C (36 deelnemers) mooi in de Top-10 met respectievelijk 6 en 5,5 punt uit 9 partijen. Verder zien we in deze categorie terug: Rushaan Shaikh van SV Almere met 4,5 uit 9 en de VAS’ers Imre Uitermark (5 uit 9), Dhanesh Bajnath (3 uit 9), Saffran Mendelsohn (2,5 uit 9) en Roman Bergaglia (1,5 uit 9).
In de B groep (t/m 16 jaar) moest ook een barrage gespeeld worden, niet om het kampioenschap maar om de tweede plaats. Maar liefst zes spelers haalden een score van 4,5 uit 7, de plaatsen 2 t/m 7. Joel Groenewoud (SVAW) en Achyuth Aravindhan (Zukertort) redden het helaas niet in de korte beslissingspartijen.
In de Top-10 eindigde Sven Winter (SVAW) met 3,5 uit 7; Emilien Hallibert van VAS kwam ook tot een score van 50%, VAS’er Bregje Roebers (het enige meisje in een jeugdcategorie) en Aden Darie (SVAW) haalden 2,5 uit 7.
En tot slot: in de A jeugd (t/m 18 jaar) deed Philippe Krylov mee. In deze ijzersterke groep van 18 spelers haalde de Zukertorter met 3 uit 7 de elfde plaats.
Cornelie Wiersma 5 mei 2026
Posted In: Jeugd
Tags: NJSK
Op vrijdagavond 10 april was in het Hermann Wesselink College in Amstelveen de gezamenlijke slotavond van de Hoofdklasse en Eerste klasse van de externe jeugdcompetitie C van de SGA. De apotheose van een seizoen lang schaken tussen jeugdteams (viertallen) van de regionale schaakverenigingen. Een gezamenlijke slotavond is gezellig en het is wel zo eerlijk om de laatste partijen gelijktijdig te spelen.
De Hoofdklasse kende (‘kent’, moet ik zeggen) een bijzondere ontknoping. Twee teams van VAS (C1 en C2), beide van gelijke sterkte, stonden bij het begin van de slotavond samen bovenaan, met een exact gelijk aan tal wedstrijd- én bordpunten. Ze waren ook niet meer in te halen door de andere teams. VAS zou dus hoe dan ook, voor het eerst sinds 2022, kampioen van de Hoofdklasse worden, maar met welk team? Het onwaarschijnlijke gebeurde: beide teams wonnen hun wedstrijd uitgerekend met 3-1. Het reglement werd erbij gepakt, en dat schrijft voor dat bij een gelijke eindstand een extra beslissingswedstrijd de doorslag zou moeten geven. Dus geen onderling resultaat of andere tiebreaker (dan zou VAS C2 op onderling resultaat kampioen zijn geworden). Hiermee is de saga echter nog niet voorbij: de beslissingswedstrijd is inmiddels gespeeld, en geëindigd in 2-2! Een tweede beslissingswedstrijd is in de maak. In afwachting hiervan heeft VAS alle bekers en medailles voor de eerste en tweede plaats mee naar huis gekregen, om onderling te verdelen als de teams ooit hebben uitgemaakt wie het allersterkste is!
Eveneens in de Hoofdklasse speelden Zukertort C1 en Almere C1 in een onderling duel om de derde plaats. Zukertort won overtuigend met 4-0, waardoor zelfs Zukertort C2 nog over Almere heen sprong naar de vierde plaats (met een enkel bordpuntje verschil met Almere). VAS C1, VAS C2 en Zukertort C1 kwalificeerden zich door hun prestaties voor de nationale Jeugdclubcompetitie van de KNSB dit najaar.

In de Eerste klasse maakte koploper Almere C2 zijn favorietenrol waar door 4-0 en 2-2 te spelen tegen Zukertort C3. Almere C2 werd daardoor met ruime voorsprong kampioen van de Eerste klasse. Van harte gefeliciteerd met dit kampioenschap! Op de plaatsen 2 en 3 eindigden de C1 en C2 van De Amstel, waarbij de Amstel C1 pas in de laatste ronde nipt, op bordpunten, over de clubgenoten van de C2 heen sprong. Een hoop bekers en medailles werden na de slotavond meegenomen naar Uithoorn.

De Tweede klasse kende geen gezamenlijke slotavond, maar de laatste wedstrijden zijn inmiddels wel gespeeld. VAS C4 is hier met afstand kampioen geworden. Liefst 22 van de maximale 28 wedstrijdpunten werden dit seizoen binnengeharkt. Op een mooie tweede plaats eindigde WSC C1, de nieuwkomers uit Weesp, op de voet gevolgd door de C2 van Chaturanga.
De Derde klasse heeft twee rondes meer dan de andere klassen. Hier staan nog twee speelrondes op het programma. Vooralsnog heeft Zukertort C5 in deze klasse een voorsprong opgebouwd op de achtervolgers van VAS. De laatste wedstrijden zijn in juni.
In de A/B-klasse tot slot, voor de oudere jeugd, gaan SVAW en Almere op 7 mei in een onderling duel uitmaken wie zich kampioen mag noemen.
Alle uitslagen en standen zijn terug te vinden op https://sga.netstand.nl.
Michiel Blom 22 april 2026
Posted In: Jeugd
Tags: Jeugdcompetitie
Op Goede Vrijdag 3 april en zaterdag 4 april deden maar liefst negen jeugdschakers uit de SGA mee aan het Nederlands Kampioenschap E (t/m 10 jaar). En met veel succes!
Aalia Dhingra van SV Almere werd derde bij de Meisjes en Volewijcker Hans Pereira pakte het brons bij de Jeugd. Felicitaties aan beiden! Heel goed gedaan.
Aalia haalde 6 uit 9, met een half punt minder eindigden Almere-clubgenote Sriharithra Ganesh en Ira Pathak van VAS op de gedeeld vierde plaats. Ook in de top-10 met 4,5 punt Samaira Gharat van Zukertort Amstelveen.
In de jeugdcategorie behaalde Hans 7,5 uit 9. Een prachtige score (zes winstpartijen en drie remises) maar niet genoeg voor plaats 1 (Zidan Kazi behaalde 8 uit 9 en won het NK na barrage). Ook in de top-10 eindigde Zukertorter Viaan Thakkar (5,5 uit 9) (en overigens ook Aadvik Aravindhan die zich via de Leisb had geplaatst). Wat lager in het ijzersterke deelnemersveld zien we Yuvan Prabhakaran en Yuvaansh Gupta van Almere en Mikhail Shorsher van VAS terug, ieder met 3,5 uit 9.
Cornelie Wiersma 10 april 2026
Posted In: Jeugd
Tags: NK-E
Zaterdag 28 maart streden 20 teams van 16 scholen uit de regio’s Amstelveen, Uithoorn, Amsterdam ZO, Diemen, Duivendrecht, Ouderkerk aan de Amstel, Muiden, Muiderberg en Weesp om zeven finale plaatsen van de schoolschaak competitie van de Schaakbond Groot Amsterdam.
De Verrekijker school, die vroeger De Michiel de Ruyter school heette, was met 3 teams vertegenwoordigd. Geen enkel team won al zijn wedstrijden.
Na zeven ronden eindigde De Cirkel 1 uit Amstelveen bovenaan. Dit team bestond uit Kimon, Stanislaw en Zukertorters Maxim en Michael. De Verrekijker deed ook goede zaken met twee teams die zich plaatsten voor de finale. Het waren er bijna drie want De Verrekijker 3 viel maar net buiten de boot. De 7 geplaatste teams nemen het in de finale van 12 April op tegen de 17 geplaatste teams uit de halve finales van VAS en Almere.
Zie de eindstand
Harrie Boom 7 april 2026
Posted In: Jeugd
Op 15 februari jl. werd in Diemen de voorronde gehouden voor de basisscholen uit Diemen, Driemond, Duivendrecht en Amsterdam Zuidoost.
Er deden negen scholen mee met in totaal 20 teams. De Grote Beer uit Duivendrecht had het sterkste team en werd eerste met 13 matchpunten. Zij speelden alleen in de laatste ronde, toen de buit al binnen was, gelijk tegen team 1 van Wereld Wijs.
De (1e) teams van Octopus, De Nieuwe Kring en Noorderbreedte eindigden gelijk met 10 matchpunten op de plaatsen 2 t/m 4. De twee teams van Wereld Wijs behaalden beide 9 matchpunten en werden 5e en 6e. Deze zes teams gaan door naar de halve finale welke eind maart in Amstelveen plaatsvindt.
Een team kon uit meer dan vier leden bestaan waarvan er per wedstrijd vier mochten spelen. Sommige teams hadden vijf of zes leden waardoor zij per wedstrijd konden wisselen. Er waren daardoor ruim 80 spelers van wie meerdere voor het eerst een officieel toernooi speelden.
De spelregels waren nog niet overal geland. Een van de tafelleiders zag dat er 16 keer een koning schaak stond zonder dat de spelers het zelf in de gaten hadden. De afspraak was echter dat er uitsluitend ingegrepen werd als één van de spelers daarom vroeg. Ook het na afloop van de partij terugzetten in de beginstand behoeft nog enige training. Met name de dame en koning stonden vaak op de verkeerde plek. Maar ach, dan heeft de scheidsrechter nog wat te doen toch?
Vooral was het een leuk en sportief toernooi. Er werd gestreden om ieder punt. Een ronde duurde 20 minuten en deze tijd werd goed gebruikt. Meerdere partijen waren, als de tijd om was, nog niet klaar en moesten gearbitreerd worden. Maar er waren ook partijen, die na één minuut al klaar waren.
Aan dit toernooi deden ook een aantal jeugdleden van Chaturanga en Oosten-Toren mee. Daarbij viel Jonas extra op. Hij won, op het 1e bord van Octopus al zijn partijen dus ook van de 1e bordspeler van Grote Beer!

(foto tijdens prijsuitreiking)
De organisatie, in handen van Leo Piet was perfect. Met hulp van vrijwilligers van Chaturanga en Oosten-Toren liep het toernooi op rolletjes. Goed om te zien dat er, behalve de zoons van Leo, ook vijf andere jeugdleden van Oosten-Toren hielpen.
Dank aan de Noorderbreedteschool waar het toernooi mocht worden gehouden. Maar vooral veel dank aan Leo en zijn vrijwilligers voor deze mooie schaakmiddag. Na de prijsuitreiking door Leo zongen de ouders/begeleiders spontaan “Leo bedankt, Leo, Leo bedankt”. Daar sluit ik mij, ook namens Oosten-Toren graag bij aan.
Fred Bergen
Zie ook het verslag van 16 februari jl. in het Diemernieuws (www.diemernieuws.nl/sport).
Samuel Cohn 23 februari 2026
Posted In: Jeugd, Schoolschaak
Hans (De Volewijckers) begon als ratingfavoriet aan het SGA PK-E dat s.v. Almere op 8 februari namens de SGA organiseerde, maar dan heb je eigenlijk niets te winnen, alleen maar te verliezen. Hans maakte zijn favorieten rol echter helemaal waar. Hij wist de eerste 6 partijen te winnen. Toen hij in de 7de ronde tegen Viaan Thakkar, die inmiddels al door twee remises een punt achter hem stond, bood Hans in een stelling met twee pionnen voor taktisch remise aan zodat het gat zeker op 1 punt bleef. De resterende 2 partijen werden gewonnen: 8 1/2 uit 9, een fantastische score en zeer terechte kampioen.
Verrassend was het niet dat Hans won, wel wie er tweede werd. Niet Yuvan Prabhakaran of Viaan Thakkar, die daar qua rating het meeste aansprak op mochten houden, maar Mikhail Shorser (VAS) ging er met de beker voor de tweede plaats vandoor. Er werd verloren tegen Hans en remise gespeeld tegen Viaan, de rest allemaal gewonnen. Ook een zeer mooie prestatie.
Viaan Thakkar (Zukertort) werd derde, beste op weerstandspunten van een groepje van 3 spelers met 6,5 punt. Ook een zeer mooie prestatie. Vierde werd de nog zeer jonge (G speler) Yuvan Prabhakaran (Almere), en 5de de tweede verrassing in de top 5, Yuvaansh Gupta (Almere).
Deze top 5 gaan naar het NK-E dat op 3-4 april in Tilburg gehouden wordt. De SGA heeft 4 plekken toebedeeld gekregen voor het NK-E, maar omdat Hans zich al had geplaatst door het NK-F vorig jaar te winnen was de 5de plaats ook goed voor NK kwalificatie.
Organiserende vereniging s.v. Almere reikte ook nog 4 ratingprijzen uit voor de ratingloze spelers (Prachet Reddy Shivashankar van De Amstel), tot 800 (Jeevamithra Ramkumar Rajalakshmi van MSK), tot 1100 ( Reyansh Mohanty van s.v. Almere) en tot 1300 (Yuvaansh Gupta van s.v. Almere).
Voor alle uitslagen en de eindstand zie https://uitslagen.schakenalmere.nl/sga-pk-e-2026/

Samaira (Zukertort) speelde fantastisch bij het SGA PK-E Meisjes. In de achtkamp met alle regionale toppers wist ze iedereen te verslaan: 7 uit 7. Een top prestatie, want de concurrentie mocht er zijn.
Op respectable afstand werden Sriharithra en Aalia (beiden Almere) 2de en 3de. De eerste twee plaatsten zich voor het NK-E, Aalia en de nummer 4 Ira mogen door deze prestatie wel meedoen aan het SGA PK-D meisjes (net als Samaira en Sriharithra).
Voor alle uitslagen en eindstand zie https://uitslagen.schakenalmere.nl/sga-pk-e-meisjes-2026/
Pim Beers 8 februari 2026
In verband met sneeuw op het dak heeft de gemeente de Rijver helaas gesloten voor dit weekend. Dat betekent dat het geplande meisjestoernooi niet op 11 januari door kan gaan en verplaatst wordt naar zondag 18 januari. De inschrijvingen blijven dus ook een week langer open. Alle meiden die al ingeschreven staan krijgen bericht via de mail.
Jarno Witkamp 8 januari 2026